Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4ad7f8c9d0d058b47e4
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Human anatomy: new methodology for the study of the locomotor system

Anatomia humana: nova metodologia para o estudo do aparelho locomotor

Cotomacci, G.; Beber, E.H.

Downloads: 0
Views: 239

Abstract

Objectives: The present study interest to develop an incipient method aimed at undergraduate students of the health sector for better utilization of the teaching-learning process of the skeletal and muscular systems through the correlation and interaction of these issues. Methods: The study was conducted on the dependences of the Human Anatomy laboratories of University Nove de Julho. Students enrolled in Medical Radiology Technology (morning and evening periods) were divided into groups of up to six students. During the practical classes in Human Anatomy each group used synthetic articulated skeletons, cadaveric parts, atlas of anatomy, embroider lines of different colors and adhesive tape. With help of the atlas of anatomy, road map for classroom practice and guidelines of teachers, the ends of the lines were correctly attached in the bone accident already learned indicating and illustrating the origin insert and end insert of each muscle. Results: There was a greater involvement of students in the study of muscles. Another point noted was the best learning of bone accident involved in the study. The new methodology resulted in a greater understanding of the content covered in class, as evidenced by improved performance in practical and theoretical evaluation when compared with students from other classes who did not undergo this activity. Conclusion: The results demonstrated satisfactory in view of better academic performance when compared to other participants. We note that this methodology is simple, inexpensive and easily accessible, since Universities provide synthetic articulated skeletons. It is also suggested an extension of the methodology to other health courses.

Resumo

Objetivos: Este estudo teve como interesse desenvolver um método incipiente destinado aos alunos de graduação da área da saúde para melhor aproveitamento do processo de ensino aprendizagem dos sistemas esquelético e muscular por meio da correlação e interação entre estes sistemas. Métodos: O estudo foi realizado nas dependências dos laboratórios de Anatomia Humana da Universidade Nove de Julho. Alunos matriculados no curso de Tecnologia em Radiologia Médica (períodos matutino e noturno) foram divididos em grupos de no máximo seis alunos. Durante as aulas práticas de Anatomia Humana cada grupo, utilizou esqueletos articulados sintéticos, peças cadavéricas, atlas de anatomia, linhas para bordar de cores distintas e fita adesiva. Com o auxílio do atlas de anatomia, roteiro de aula prática e orientações dos professores, as extremidades das linhas foram corretamente fixadas nos acidentes ósseos já aprendidos indicando e ilustrando as inserções de origem e terminal de cada músculo. Resultados: Verificou-se um maior envolvimento dos alunos no estudo dos músculos. Outro ponto observado foi a melhor fixação dos acidentes ósseos envolvidos no estudo. A nova metodologia resultou num maior entendimento do conteúdo abordado em aula, evidenciado pelo melhor desempenho nas avaliações teórico práticas quando comparado com os alunos de outras turmas que não realizaram esta atividade. Conclusão: Os resultados se demonstraram satisfatórios tendo em vista um melhor desempenho acadêmico dos alunos participantes quando comparados aos demais. Ressaltamos que esta metodologia é simples, de baixo custo e de fácil acesso, uma vez que as Universidades disponibilizam de esqueletos articulados sintéticos. Sugere-se ainda uma extensão da metodologia para os demais cursos da saúde.
587cb4ad7f8c9d0d058b47e4 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections