Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4aa7f8c9d0d058b47d7
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Anatomical teaching techniques in anatomy post- graduate course

Ensino de técnicas anatômicas no curso de pós-graduação em anatomia

Cavalli, M.A.; Biasi, C.; Faria, J.W.V.; Takano, A.P.C.; Bolina-Matos, R.S.; Oliveira, C.C.B.; Silva, M.V.; Bobna, A.R.M.; Mendonça, P.O.R.; Boldrini, S.C.; Liberti, E.A.

Downloads: 1
Views: 460

Abstract

Objectives: All higher education courses in Health area have Anatomy in your schedule as a compulsory subject. With University Extension in Brazil (MEC/SESu, 2005), an increase number of universities and higher education and post graduate courses in the country intended to Health. This fact, coupled with consequent increase number of students placed in these educational niches requires adequate professor support. For the latter lead the teaching-learning process, it is required, specifically in anatomy, anatomical parts for students study. The professor, in turn, must have sufficient knowledge to lead students to optimized study of anatomy, particularly with regard to the handling of cadavers and anatomical specimens. Thus, the professor formation in anatomy post graduate course must include necessarily the knowledge of anatomical techniques. The aim is to accentuate the use of anatomical techniques as a methodological tool for teaching anatomy - an overview of Teaching Methodology in Macroscopic evaluation of Human Morphology: Anatomical Techniques course, Department of Anatomy Institute of Biomedical Sciences, University of São Paulo, year 2010. Methods and Results: The course was based on examination of a collection of techniques used in the preparation of anatomical specimens to the practical teaching of gross anatomy. The techniques discussed and practiced were: fixation (formalin and Jores’ method) bone techniques (soaking, bleaching and de-scaling) conservation without liquid immersion (methods of Giacomini, and Laskowski Hochstetter) diaphanization (Lundwall and Spalteholtz methods); injection (with gelatin, neoprene, and vinilite Teichmann mass) and neurotechniques in Mulligan and Klinger methods. While the techniques were made, students were given booklets containing the material used and the methodology undertaken in each of the techniques mentioned. Pictures were taken following the step‑by‑step techniques. In the course of the work discussions about practical issues in order to link the theory applied to practical events were developed. The bone techniques, fixation and preservation greatly facilitate the work of teachers and laboratory technicians. The angiotechniques enhance teaching, learning and interpretation of modern tests used in hospitals, medical and surgical acts. The study of neurotechniques allows to interpret CT scans and MRIs. The various techniques discussed provide the opportunity for teachers to obtain differentiated quality material retained for teaching Human Anatomy. Conclusion: The implementation of techniques applied to the study of Human Anatomy is still in a fundamental tool for the training of teachers and professionals working directly or indirectly in this branch of science. Bibliography: Liberti, EA & Boldrini, SC - Sheets Anatomical techniques. Department of Anatomy, ICB / USP, 2010; Rodrigues, H. - Anatomical Techniques 4th edition, Vitória, ES - 2010.

Resumo

Objetivos: Todos os cursos superiores da área da Saúde têm em sua grade a Anatomia como disciplina obrigatória. Com a Expansão Universitária no Brasil (MEC/SESu, 2005), houve aumento do número de universidades e de cursos superiores e de pós-graduação no país destinados à área da Saúde. Este fato, associado com o consequente aumento do número de alunos inseridos nestes nichos educacionais, exige adequado suporte docente. Para que este último conduza o processo ensino-aprendizagem, necessita‑se, especificamente na Anatomia, de peças anatômicas para o estudo dos alunos. O docente, por sua vez, deve possuir conhecimento suficiente para conduzir os alunos ao estudo da Anatomia de maneira otimizada, sobretudo no que diz respeito à manipulação de cadáveres e de peças anatômicas. Deste modo, a formação de um professor no curso de pós‑graduação em Anatomia deve abranger, necessariamente, o conhecimento de técnicas anatômicas. O objetivo é salientar a importância da utilização de técnicas anatômicas como uma ferramenta metodológica para o ensino da Anatomia – um panorama do curso de Metodologia de Ensino em Avaliação Macroscópica da Morfologia Humana: Técnicas Anatômicas do Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo no ano de 2010. Métodos e Resultados: O curso baseou-se na apreciação de uma coletânea de técnicas utilizadas na preparação de peças anatômicas para o ensino prático de Anatomia macroscópica. As técnicas discutidas e praticadas foram: fixação (em formol e método de Jores); osteotécnicas (maceração, clareamento e descalcificação); conservação sem imersão em líquido (métodos de Giacomini, Laskowski e Hochstetter); diafanização (métodos de Lundwall e Spalteholtz); injeção (com gelatina, neoprene, vinilite e massa de teichmann) e neurotécnicas como os métodos de Mulligan e de Klinger. Ao passo que as técnicas foram realizadas, os alunos dispuseram de cartilhas contend o o material utilizado e a metodologia realizada em cada uma das técnicas citadas. Tomadas fotográficas foram realizadas seguindo o passo-a-passo das técnicas. No desenrolar dos trabalhos, desenvolveu-se discussões acerca dos temas praticados, de modo a vincular os eventos práticos com teoria aplicada. As osteotécnicas, a fixação e preservação facilitam sobremaneira o trabalho de professores e técnicos de laboratório. As angiotécnicas incrementam o ensino, a aprendizagem e a interpretação dos modernos exames utilizados nos hospitais, nos atos clínicos e cirúrgicos. O estudo das neurotécnicas permite interpretar tomografias e ressonâncias magnéticas. As diferentes técnicas abordadas fornecem as professores oportunidade de obterem material conservado de qualidade diferenciada para o ensino da Anatomia Humana. Conclusão: A realização de técnicas aplicadas ao estudo da Anatomia Humana constitui‑se ainda em uma ferramenta fundamental para a formação de professores e de profissionais que atuem direta ou indiretamente neste ramo da ciência. Bibliografia: Liberti, E.A. & Boldrini, S.C. – Fichas de técnicas Anatômicas. Departamento de Anatomia, ICB/USP, 2010; Rodrigues, H. – Técnicas Anatômicas 4ª edição, Vitória, ES – 2010.
587cb4aa7f8c9d0d058b47d7 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections