Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a97f8c9d0d058b47d5
Journal of Morphological Sciences
Original Article

The teaching and learning process in the human anatomy department of the course in pharmacy

O processo de ensino-aprendizagem na disciplina de anatomia humana do curso de farmácia

Luz, G.F.S.; Benevides, G.P.

Downloads: 1
Views: 340

Abstract

Objective: Frequently, the discipline of Human Anatomy is taught in the first period of the undergraduate courses. For most students, this vast subject has never been studied in high school. Besides, the practical part of the content deserves a dedication of the student, since this type of teaching is beyond the demonstration of anatomical structures during the classes. This way, it is necessary to develop new strategies for teaching Human Anatomy that could make easier the learning process and to decrease the failure level observed in this discipline. By the analysis of study routines from the newly entering university students, it is possible to modulate the student activities to the demands of the discipline of Human Anatomy. Methods and Results: The application of a structured questionnaire determined the routine study of sixty pre-university students. It was ascertained that 80% had some routine, with only 20% were studying every day and most of them (31%) studied three hours a day. Only 10% regularly used the library, and most did not have an appropriate place to study. Most were using only the provided reference by the teacher and used to study only one day before their tests. During these tests, the most had been not concentrated and, after that, they have not seen the resolution of their tests. The spontaneous habit of reading books and newspapers was scarce and infrequent. After analyzing the questionnaires, students were instructed to plan their academic activities according to the schedule of the discipline, studying previously the subject which will be taught in theory and practical classes and attending the laboratory in monitoring time. Moreover, the scripts for practical classes were used as a tool to guide the study, including the theoretical part, with the inclusion of applied functional cases in anatomy. After applying the last semester exam, a new questionnaire will be submitted to know which habits were adopted by students and, also, if the new study routine was useful during the discipline. Conclusion: Preliminary results indicate that students have a great difficulty for adapting to the routine of academic studies, required in the course of Human Anatomy. However, the use of scripts and schedules of studies has a potential effect on teaching and learning process. Financial Support: Pro‑Active Program, Pro-Rectory of Graduation, Ouro Preto Federal University, Ouro Preto, Brazil.

Resumo

Objetivo: Rotineiramente, a disciplina de Anatomia Humana é ministrada já no primeiro período dos cursos de graduação. Para a maioria dos discentes, esse vasto conteúdo nunca foi estudado no ensino médio. Além disso, a parte prática do conteúdo merece dedicação do discente, uma vez que esse tipo de aula transcende a demonstração docente das estruturas anatômicas. Desta forma, é necessário desenvolver novas estratégias de ensino em Anatomia Humana capazes de facilitar a aprendizagem para diminuir o nível de retenção observado nessa disciplina. A partir da análise da rotina de estudo pregressa do recém ingresso na universidade, é possível modular a atividade discente frente às exigências da disciplina de Anatomia Humana. Métodos e Resultados: A aplicação de um questionário estruturado determinou a rotina de estudo pré-universitária de 60 discentes. Foi averiguado que 80% possuíam alguma rotina, sendo que apenas 20% estudavam diariamente e a maioria (31%) estudava três horas por dia. Apenas 10% utilizavam a biblioteca regularmente, e a maioria não tinha um ambiente adequado para os estudos. A maioria usava só a referência disponibilizada pelo docente e estudava apenas na véspera das avaliações. Durante as avaliações, a maioria não conseguia se concentrar e, após as avaliações, não buscava resolver as questões. O hábito da leitura espontânea de livros e jornais era escasso e infrequente. Após a análise dos questionários, os discentes foram instruídos a planejar as atividades acadêmicas de acordo com o cronograma da disciplina, estudando previamente os conteúdos abordados nas aulas teóricas e práticas e frequentando o laboratório nos horários de monitoria. Além disso, os roteiros de aulas práticas foram utilizados como um instrumento para nortear os estudos, inclusive o teórico, com a inserção de casos de anatomia funcional e aplicada. Após a aplicação da última avaliação semestral, um novo questionário será submetido para saber quais hábitos foram adotados pelos discentes e também, se a nova rotina de estudos foi impactante no aproveitamento da disciplina. Conclusão: Os resultados preliminares indicam que os discentes têm uma grande dificuldade na adaptação à rotina de estudos universitária exigido no curso de Anatomia Humana. Entretanto, o uso de roteiros e cronogramas de estudos tem um potencial efeito no processo de ensino e aprendizagem. Apoio Financeiro: Programa Pró-Ativa, Pró‑Reitoria de Graduação, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG.
587cb4a97f8c9d0d058b47d5 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections