Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a97f8c9d0d058b47d3
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Didactic models as an initiative for anatomical education

Modelos didáticos como iniciativa para o ensino da anatomia e fisiologia animal

Lenis, Y.; Tamayo, L.J.

Downloads: 1
Views: 334

Abstract

Aims: To describe the 1st Students Exposition of Animal Didactic Models of the Organic Systems (including the areas of anatomy and physiology), performed in the University of Antioquia, Medellin, Colombia. Methods and results: Students of the first three semesters of Animal Science and of the third semester of Veterinary Medicine made a didactic model in the following modalities: model based on organ or animals preservation techniques, software that can be applied in anatomy and physiology education of the organic systems, reproduction of the structures and functioning of the organic systems, using synthetic materials and electronic or robotic devices that simulate structures or functions of the organic systems. Emphasis was made in the importance of the imagination, innovation and capacity of proposing in the elaboration of the models, which were exposed before a jury of professors. The clarity and quality of the model, the pertinence, the appropriation of the model and the security of the student when answering the formulated questions were evaluated. A total of 25 models was presented in diverse subjects as eye, ear, embryology, digestive, respiratory, nervous, musculoskeletal and reproductive systems. Conclusions: The animal anatomy has been taught by a classical model based on structures names memorization (descriptive anatomy). In regard to physiology, there is a difficulty in the appropriation of the knowledge because of the lack of “seeing” the system functioning. The elaboration of a didactic model of an animal organ or system is a tool for the study of the functional anatomy (knowledge of the anatomy since a practical and applied point of view) and of the physiology, in a more effective way, with the additional value of the elaboration of their own works, fruit of their capacity.

Resumo

Objetivo: Descrever a Primeira Exposição Estudantil de Modelos Didáticos Animais dos Sistemas Orgânicos (inclui as áreas de anatomia e fisiologia), realizado na Universidade de Antioquia, Medellín - Colômbia. Métodos e resultados: Estudantes dos três primeiros semestres de zootecnia e do terceiro de medicina veterinária realizaram um modelo didático nas seguintes modalidades: modelo baseado em técnicas de preservação de órgãos o animais, software de aplicação ao ensino da anatomia e a fisiologia dos sistemas orgânicos, reprodução de estruturas e do funcionamento dos sistemas orgânicos, utilizando materiais sintéticos e modelos ou dispositivos eletrônicos ou robotizados que simulem estruturas ou funções dos sistemas orgânicos. Enfatizou-se na importância que tem a imaginação, a inovação e a capacidade de propor na elaboração dos modelos, os quais foram apresentados diante de professores jurados. Foi avaliada a claridade e qualidade do modelo, a pertinência, a apropriação do modelo e a segurança do estudante ao responder as perguntas formuladas. Foi apresentado um total de 25 modelos em diversos temas, tais como olho, orelha, embriologia, sistema digestório, respiratório, nervoso, musculoesquelético e reprodutivo. Conclusões: A anatomia animal tem manejado um modelo de ensino clássico baseado na memorização dos nomes de estruturas (anatomia descritiva). Com respeito à fisiologia, existe certa dificuldade da apropriação do conhecimento quando não tem como “ver” o sistema funcionando. A elaboração de modelos didáticos de um órgão ou sistema animal é uma ferramenta para que o estudante possa chegar ao conhecimento da anatomia funcional (aprender a anatomia desde o ponto de vista prático e aplicado) e da fisiologia de una maneira mais eficaz, com o valor agregado de ser um trabalho próprio, fruto da sua capacidade.
587cb4a97f8c9d0d058b47d3 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections