Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a97f8c9d0d058b47d2
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Jury simulation as a methodology for learning anatomy

Juri simulado como metodologia para a aprendizagem em anatomia

Silva, J.B.; Parada-Simão, T.R.; Papa, P.C.

Downloads: 0
Views: 315

Abstract

Introduction: The study of human anatomy is not one of the easiest of the undergraduate courses, especially when consider that the anatomy is not included in the curriculum of many high schools. So many students have many difficulties in the initial contact. Considering of this, there is the need to establish methodologies to provide a better learning of these students, so important to many health professionals. Objective: The system covers the articulating joints of the human body, this with the skeletal system and muscular form the locomotor system. However, the differences between several authors in their classification as an interposed in substance as well as axis and movements performed by synovial joints. There are numerous difficulties of teachers in leading students entering a clarification, even though that is not absolute and allows for other definitions. Thus, the objective of this work, the construction of knowledge through research and study, and presentation of a moot court. Material and Results: After the general theoretical background on the joint system, the teacher divided the class, this experiment was done in a graduate class with 20 students FMVZ, into groups: prosecution (1student), defense (1student), judge (1student), witnesses (3 students), the jury (5 students), audience (8 students) and Secretary (1 student). It was left to create a teaching situation using dummy data and the problems were exposed, and this is the danger of the jury. Students representing the prosecution, defense, and witnesses had a week to study the issues from different sources presented and seek basis for the presentation and defense of their views. After seven days, the presentation room was carried out after the votes of the jury, it was established that would be considered correct for that class. It was perceived involvement and participation by students, arousing interest in the relentless pursuit of knowledge. Conclusion: We found that the moot is possible to be done in small classes of 40 students, so that the majority may be involved in the roles of representation and should be used as a teaching methodology on anatomical themes that have varying interpretations and understandings. Keywords: anatomy education, simulated court, teaching methodology.

Resumo

Introdução: O estudo da anatomia humana não um dos mais fáceis dos cursos de graduação, principalmente, se levarmos em consideração que a anatomia não faz parte da grade curricular de muitas escolas de ensino médio. Por isso, muitos estudantes têm muitas dificuldades em seu contato inicial com um cadáver. Tendo isso em vista, tem-se a necessidade de implantar metodologias que proporcionem uma maior aprendizagem desta disciplina tão importante para muitos cursos de graduação e pós-graduação. Objetivo: O sistema articular aborda as articulações do corpo humano e juntamente com os sistemas esquelético e muscular formam o aparelho locomotor. Todavia, as divergências entre os autores tanto na classificação das mesmas quanto na substância interposta, assim como os eixos e movimentos realizados pelas articulações sinoviais. São inúmeras as dificuldades dos docentes em conduzir o aluno ingressante a um esclarecimento, mesmo que aquele não seja absoluto e que permita outras definições. Assim, objetivou‑se neste trabalho, a construção do conhecimento através da pesquisa e estudo, e apresentação de um júri simulado. Material e Resultados: Após embasamento teórico sobre generalidades do sistema articular, a professora dividiu a sala, essa experiência foi realizada em uma turma de pós-graduação com 20 alunos da FMVZ, em grupos: promotoria (1 aluno), defesa (1 aluno), um juiz (1 aluno), testemunhas (3 alunos), conselho de sentença (5 alunos), secretário (1 alunos) e platéia (8 alunos). Coube ao docente criar uma situação utilizando dados fictícios e os problemas foram expostos, sendo este o réu do júri. Os alunos representando a promotoria, a defesa, e as testemunhas tiveram uma semana para estudar em diferentes fontes os assuntos apresentados e buscarem embasamento para a apresentação e defesa de seus pontos de vista. Após sete dias, a apresentação em sala foi realizada, após os votos do conselho de sentença, estabeleceu-se o que seria considerado correto para aquela turma. Percebeu-se envolvimento e participação por parte dos alunos, despertando o interesse pela busca incessante do conhecimento. Conclusão: Constatou-se que o júri simulado é possível de ser realizado em turmas pequenas de até 40 alunos, para que todos possam envolver-se nos papéis de representação e que este método possa ser utilizado como estratégia de ensino em temas anatômicos que possuem variadas interpretações e entendimentos. Palavras‑chave: Ensino de anatomia, Juri simulado, Metodologia de ensino.
587cb4a97f8c9d0d058b47d2 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections