Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a57f8c9d0d058b47c1
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Analysis of student discipline of anatomy to the practice of veterinary medicine

Análise discente da disciplina de anatomia para a prática da medicina veterinária

Constantino, M.V.P.; Silva, L.C.S.; Lessa, T.B.; Santos, P.R.S.; A.C. Assis Neto; P.P. Bombonato; C.E. Ambrósio

Downloads: 0
Views: 329

Abstract

Objectives: To define the opinion of the students of Veterinary Medicine of the Veterinary Medicine and Animal Sciences College of Sao Paulo (FMVZ-USP) about the importance of the Veterinary Anatomy’s course as a determinant for the practice of Veterinary Medicine. Methods and Results: For this study was applied a questionnaire with two open questions and three multiple-choice questions to sixty students of the first semester of Veterinary Medicine (FMVZ-USP). The sample used in this study was not probabilistic by convenience. Of the sixty students asked 76,67% (n = 46) were female and 23,33% (n = 14) were male. The mean age was 19,8 years old. Regarding the question of the proper exercise of the veterinary profession is directly dependent on a good knowledge of Veterinary Anatomy 100% said that this relationship is very dependent. But, with regard to the enjoyment of Veterinary Anatomy 50% (n = 30) responded that they had much interest in the discipline, 45% (n = 27) on interest and only 5% (n = 3) showed little interest. Of the respondents 55% (n = 33) stated that there should be more theoretical and practical classes, however 45% (n = 27) responded that the theoretical and practical classes were well distributed and sufficient. Concerning the question of which area intended to follow after Veterinary Medicine graduation 23,53% (n = 16) responded that they did not know yet. The same percentage was found on the response to the area of Clinical Medicine of Small Animals. The surgery area had a rate of 17,65% (n = 12) of interest, followed by 14,71% (n = 10) for wild animal, 8,82% (n = 6) for large animals, 2,94% (n = 2) for the equine clinic and physical therapy and, at last, 1,47% (n = 1) mentioned the area of anesthesiology, health inspection, preventive medicine and animal behavior. When questioned about the importance of the Veterinary Anatomy’s course for the interest area 86, 67% (n = 52) stated that this is very important for the profession they would like to follow, in the other hand 3,33% (n = 2) responded that Veterinary Anatomy is not important or relatively important, and, 10% did not answer. Conclusion: The study allowed concludes that there is a consensus on the importance of Veterinary Anatomy, generally to the performance of the Veterinarian.

Resumo

Objetivos: Definir a opinião dos alunos de Medicina Veterinária da Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia da Universidade de São Paulo (FMVZ-USP) acerca da importância da disciplina de Anatomia Veterinária como elemento condicionante para à prática da Medicina Veterinária. Métodos e Resultados: Foi aplicado um questionário contendo duas perguntas abertas e três de múltipla escolha a 60 alunos do primeiro semestre do curso de Medicina Veterinária da FMVZ-USP. A amostragem empregada neste estudo foi o não probabilístico por conveniência. Dos 60 alunos questionados 76,67 % (n = 46) eram do sexo feminino e 23,33% (n = 14) do sexo masculino. A idade média foi de 19,8 anos. Com relação à questão da importância do conhecimento anatômico para um bom exercício da profissão veterinária é diretamente dependente de um bom conhecimento da Anatomia Veterinária 100% afirmaram que esta relação é muito dependente. Já com relação ao interesse pela Anatomia Veterinária: 50% (n = 30) responderam que tinha muito interesse pela disciplina, 45% (n = 27) relativo interesse e apenas 5% (n = 3) apresentaram pouco interesse. Dos entrevistados 55% (n = 33) afirmaram que deveriam existir mais aulas teóricas e práticas da matéria, em contrapartida 45% (n = 27) responderam que as aulas teóricas e práticas estavam bem distribuídas e eram suficientes. A respeito do questionamento de qual área pretendiam seguir depois de formados em Medicina Veterinária 23,53% (n = 16) responderam que ainda não sabiam. A mesma porcentagem foi encontrada referente à resposta para a área de Clínica Médica de Pequenos Animais. Já a área de Cirurgia obteve um percentual de 17,65% (n = 12) de interesse, seguido por 14,71% (n = 10) para Animais Selvagens, 8,82% (n = 6) para área de Grandes Animais, 2,94% (n = 2) para Clinica e Fisioterapia de Equinos, e por final 1,47% (n = 1) citaram interesse pelas áreas de anestesiologia, inspeção sanitária, medicina preventiva e comportamento animal. E ao serem questionados sobre a importância da disciplina de Anatomia Veterinária para a área de interesse 86,67% (n = 52) afirmaram que esta é de suma importância para a profissão pretendida, em contrapartida 3,33% (n = 2) responderam que a Anatomia Veterinária não é importante ou é relativamente importante e 10% (n = 6) não souberam responder. Conclusão: O estudo permitiu concluir que há um consenso quanto à importância da Anatomia Veterinária, de maneira geral para a atuação do Médico Veterinário.
587cb4a57f8c9d0d058b47c1 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections