Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a57f8c9d0d058b47c0
Journal of Morphological Sciences
Original Article

Evaluation of methods of study of veterinary anatomy classes

Avaliação dos métodos de estudo nas aulas de anatomia veterinária

Santos, P.R.S.; Constantino, M.V.P.; Silva, L.C.S.; Lessa, T.B.; P.P. Bombonato; C.E. Ambrósio; A.C. Assis Neto

Downloads: 0
Views: 320

Abstract

Objectives: To evaluate the method and manner of study for students of Veterinary Medicine for the study of Veterinary Anatomy at the Faculty of Veterinary Medicine, University of São Paulo (USP-FMVZ). Methods and Results: A questionnaire with four multiple choice questions to 60 students the first semester of Veterinary Medicine FMVZ-USP. The sample used in this study was non-probabilistic by convenience. The 60 students interviewed, 76.67% (n = 46) were female and 23.33% (n = 14) were male. The mean age was 19.8 years. Regarding the question whether they preferred lectures or practices relating to matters of Veterinary Anatomy, 61.9% (n = 39) responded that they gave preference to practical classes and 38.1% (n = 24) for the lectures. Regarding the use of animals in practical classes 60.94% (n = 39) responded that they preferred animals kept in glycerin, 26.56% (n = 17) kept in formaldehyde, 9.38% (n = 6) without any setting and only 3.13% (n = 2) indicated that preferred the video-class instead of using animals in class. Most students, 80% (n = 48), when asked if they had some learning difficulties in Veterinary Anatomy responded that held little difficulty, since 15% (n = 9) said they had difficulty and 5% (n = 3) no difficulty. Finally when asked about how to study who practiced 41.67% (n = 55) answered that they used books from library to study the matter, followed by 32.58% (n = 43) who held discussions with colleagues, 18.18% (n = 24) using the internet as a study tool and only 7.58% (n = 10) studied the material provided by the teacher. Conclusion: This study indicates that students of Veterinary Medicine-USP FMVZ have little difficulty in learning of Veterinary Anatomy, giving greater preference to practical classes and using animal glycerin. And having as study material, mainly the books removed from library.

Resumo

Objetivos: Avaliar o método e a forma de estudo pelos alunos do curso de Medicina Veterinária para o estudo da Anatomia Veterinária na Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia da Universidade de São Paulo (FMVZ-USP). Métodos e Resultados: Foram aplicados questionários com 4 perguntas de múltipla escolha a 60 alunos do primeiro semestre do curso de Medicina Veterinária da FMVZ-USP. A amostragem empregada neste estudo foi o não-probabilistico por conveniência. Dos 60 alunos questionados, 76,67% (n = 46) eram do sexo feminino e 23,33% (n = 14) do sexo masculino. A idade média foi de 19,8 anos. A respeito do questionamento se preferiam aulas teóricas ou praticas referentes à matéria de Anatomia Veterinária, 61,9% (n = 39) responderam que davam preferência às aulas práticas e 38,1% (n = 24) para às aulas teóricas. Com relação ao uso de animais nas aulas práticas 60,94% (n = 39) responderam que preferiam animais mantidos em glicerina, 26,56% (n = 17) mantidos em formol, 9,38% (n = 6) sem nenhuma fixação e apenas 3,13% (n = 2) afirmaram que prefereriam a existência de vídeo-aulas ao invés do uso de animais nas aulas. A maioria dos alunos, 80% (n = 48), quando indagados se possuíam alguma dificuldade de aprendiza do na Anatomia Veterinária responderam que detinham pouca dificuldade, já 15% (n = 9) afirmaram que tinham muita dificuldade e 5% (n = 3) nenhuma dificuldade. Finalmente quando questionados sobre a forma de estudo que praticavam 41,67% (n = 55) responderam que utilizavam livros retirados da biblioteca para o estudo da matéria, seguido de 32,58% (n = 43) que realizavam discussões entre os colegas, 18,18% (n = 24) utilizavam a internet como ferramenta de estudo e apenas 7,58% (n = 10) estudavam pelo material fornecido pelo professor. Conclusão: O estudo permite concluir que os estudantes de Medicina Veterinária da FMVZ-USP possuem pouca dificuldade no aprendizado da Anatomia Veterinária, dando maior preferência às aulas práticas e utilizando animais glicerinados. E possuindo como material de estudo, principalmente, os livros da área retirados da biblioteca.
587cb4a57f8c9d0d058b47c0 jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections