Journal of Morphological Sciences
http://www.jms.periodikos.com.br/article/587cb4a57f8c9d0d058b47bf
Journal of Morphological Sciences
Original Article

The contribution of the project “anatomy laboratory go to school” in the public education of Palotina-PR

A contribuição do projeto “o laboratório de anatomia vai até a escola” no ensino público do município de Palotina-PR

Favaretto, L.; Novaski, E.; Novaski, D.; Druziani, J.T.; Prokoski, K.; Birck, A.J.; Filadelpho, A.L.; Barcelos, R.P.

Downloads: 0
Views: 302

Abstract

Objectives: The extension project “Anatomy’s Laboratory going to School” has as objective to promote in the science classes: exhibitions with anatomic pieces that pertain to the Laboratory of Veterinary Anatomy, at UFPR /Campus Palotina. This allows an interaction between the community and the university; generate interest in anatomy and appreciation for science in students and teachers at the schools that were visited. Methods and Results: In the execution of the project were developed theoretical and practical activities, as lecture presentations, videos and anatomical parts prepared by academics. With the purpose to evaluate the project, was elaborated a questionnaire containing 10 objective questions and a discursive one, that should be answered by students, coordinators and directors of the partner schools. A total of 89 students have answered to the questionnaire, with 12 to 15 years old .Of this total, 78.3% are aware of how important is the interaction between university and school,70.31% have considered that the objective of the team was achieved; 63.19% have considered the duration of the  presentations appropriated;76.54% have concluded that the subject was transmitted clearly,37.38% have concluded that the level of assimilation was very good,53,4% have considered the anatomical practice in a great level, 48.95% have concluded that the project  improved the learning  of the subject that has already been studied. The project was evaluated by the coordination and the direction of the schools as great. Conclusions: Despite of the positive change in the behavior and in the motivation of the students at the schools, in science classes, many suggestions have been given by professors and coordinators during the presentations such as: increasing the number of members during the presentations practices, extend the duration of the speech, increase the number of anatomic pieces, do a questionnaire in the end of the lecture and continue with the project in the next grade. References: CAZELLI, S. Aprendizagem compartilhada em museus interativos de ciência. Cadernos de Memória: Museu em transformação. Rio de Janeiro, n.4, ano 6, p.128-132, 1998. DE MARCHI, A.C.B.; TESTA, C.D.; COSTA, A.C.R. Um ambiente de comunidade virtual baseado em objetos de aprendizagem para apoiar a aprendizagem em museus. Novas Tecnologias na Educação CINTED-UFRGS, v. 3, n. 1, 2005. Financial Support: Scholarships PROEC/UFPR.

Resumo

Objetivos: O projeto de extensão “O Laboratório de Anatomia vai até a Escola” tem como objetivo promover nas aulas de ciências dos alunos do ensino fundamental da rede pública do município de Palotina-PR, exposições itinerantes com peças anatômicas pertencentes ao acervo do Laboratório de Anatomia Veterinária da UFPR/Campus Palotina. Tem como intuito também, permitir a interação entre a comunidade e a universidade, despertar o interesse pela anatomia e o gosto pela ciência nos alunos e professores das escolas visitadas. Métodos e Resultados: Na realização do projeto, foram desenvolvidas atividades teórico-práticas, como apresentação de palestras, vídeos e peças anatômicas preparadas pelos acadêmicos. Com objetivo de se avaliar o projeto, foi elaborado um questionário contendo 10 questões objetivas e 1 discursiva que deveria ser respondido pelos alunos, coordenadores e diretores das escolas parceiras. Responderam ao questionário um total de 89 alunos, sendo 46 meninos e 43 meninas, entre 12 e 15 anos. Deste total, 78.3% acham importante a interação entre universidade e a escola; 70,31% consideraram suficiente a equipe que participou do projeto; 63,19% consideraram a duração das palestras adequadas; 76,54% consideram que o conteúdo foi transmitido com clareza; 37,38% consideraram muito bom o grau de assimilação do conteúdo; 53,4% consideraram como ótimo a prática com peças anatômicas; 48,95% consideraram que as palestras melhoraram a fixação do conteúdo já estudado. A coordenação e direção das escolas visitadas avaliaram como ótimo a atuação do projeto nas escolas visitadas. Conclusões: Apesar da mudança positiva no comportamento e na motivação dos alunos das escolas visitadas, nas aulas de ciências, muitas sugestões foram feitas pelos docentes e coordenadores no decorrer das apresentações tais como: aumentar no número de integrantes durante as apresentações práticas, estender o tempo de duração das palestras, aumentar o número de peças anatômicas, fazer avaliações ao término de todas as palestras e a continuação das palestras na série seguinte. Bibliografia: CAZELLI, S. Aprendizagem compartilhada em museus interativos de ciência. Cadernos de Memória: Museu em transformação. Rio de Janeiro, n.4, ano 6, p.128-132, 1998. DE MARCHI, A.C.B.; TESTA, C.D.; COSTA, A.C.R. Um ambiente  de comunidade virtual baseado em objetos de aprendizagem para apoiar a aprendizagem em museus. Novas Tecnologias na Educação CINTED-UFRGS, v. 3, n. 1, 2005. Apoio Financeiro: Bolsistas PROEC/UFPR.
587cb4a57f8c9d0d058b47bf jms Articles
Links & Downloads

J. Morphol. Sci.

Share this page
Page Sections